W współczesnej społeczności internetowej trendy przedostają się pomiędzy przeróżnymi grupami wiekowymi i geograficznymi w sposób trudny do skoordynowania oraz przez to coraz mniejszy wpływ na koleje marek i mody mają eksperci od marketingu a coraz to więcej do powiedzenia w kwestii najpopularniejszych nurtów, nie wyłącznie ubraniowych, mają sami konsumenci oraz internauci.

Dzisiejszy marketing coraz to efektywniej wykorzystuje zagadnienie mody do wpływania na wyniki sprzedaży artykułów własnej firmy. To Internet w gigantycznej mierze pozwolił kontrahentom na łatwiejsze komunikowanie się z producentami swoich ulubionych ciuchów, zezwalając na przesyłanie tysięcy opinii i komentarzy w sprawie wad i zalet oprzyrządowania. Efektywne marki umieją wsłuchiwać się w głos tysięcy użytkowników oraz umiejętnie przystosowują swoje kroki tak, by marketing był skuteczniejszy i o wiele bardziej wyrafinowany.

Nikt nie ma jednak niepewności, że moda coraz częściej nie wynika z przedsięwzięć paru grup czy organizacji i lobby marketingowego, jakkolwiek przemieszcza się w nieskoordynowany sposób pomiędzy najróżniejszymi grupami wiekowymi, demograficznymi, geograficznymi. Kierunek ekspansji stylów nie jest już taki oczywisty oraz w żadnym razie niekoniecznie kraje liberalne wyznaczają trendy, za jakimi kolejne rozwijające się ekonomicznie państwa muszą podążać. Przykładem może być tu choćby Japonia, jaka pod względem organizacji kapitału oraz korporacji wygląda niczym imponujący gigant kapitalistycznej demokracji liberalnej, lecz moda tamtejszego społeczeństwa jest wyjątkowa w skali całego globu. I bez pomocy domów mody z Japonii, bez zabiegów reklamowych co poniektóre tamtejsze idee ubioru przedostały się na cały świat.

Inne również ciekawe artykuły znajdziesz na zagranicznych stronach: